LODOWE ŚCIGANIE Drukuj
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
sobota, 19 lutego 2011 20:04

 

Wyścigi Trophee Andros

 

 

Powstały z inspiracji profesjonalnego kierowcy rallycrossowego Maxa Mamersa, mistrza Francji z lat 1982, 83, jednocześnie właściciela firmy Andros, producenta kompotów, dżemów i soków. Wyścigi istnieją oficjalnie od stycznia 1990 roku. A startowało w nich wielu wspaniałych mistrzów kierownicy.

Wśród zwycięzców tej serii mamy kilka znanych nazwisk: Alain Prost to dwukrotny zwycięzca, natomiast w latach 1996-2006 cykl zdominował znany obecnie z wyścigów samochodów turystycznych, Yvan Muller -wygrał aż 10 razy w ciągu 11 lat. My wybraliśmy się w okolice Grenoble, na ostatnią eliminację przed wielkim finałem w Paryżu, w sezonie 2010/2011.

 

Widok na tor w dzień, wyścigi odbywają się wieczorem, gdy są ujemne temperatury.

 

Już drugi rok z rzędu samochód wyścigowy Dacia Duster Ice z Alainem Prostem za kierownicą z powodzeniem rywalizuje na zaśnieżonych torach Trophee Andros. W tym sezonie w aucie wprowadzono wiele zmian technicznych. Bardziej elastyczny silnik, lepiej dostosowany do zmieniających się warunków. Udoskonalony system czterech kół skrętnych (4WS) i nowe amortyzatory. Dzięki tym zmianom Dacia Duster Ice na pierwszych testach wykazała osiągi lepsze, niż w ubiegłym roku.
Praca nad Dusterem przyniosła efekty i mamy pewność, że jesteśmy w pełni przygotowani do nadchodzącego sezonu. Ale konkurencja jest jeszcze silniejsza, niż w ubiegłym roku, więc aby powalczyć o tytuł w mistrzostwach, trzeba będzie połączyć dobre osiągi ze stałym, wysokim poziomem wyników. Moim celem jest zwycięstwo w mistrzostwach za kierownicą Dacii – powiedział Alain Prost przed sezonem.

 

Trophee Andros to zawody nietypowe. Obowiązują w nich przepisy ściśle ograniczające stosowanie drogich rozwiązań technologicznych. Liczy się niezawodność pojazdu i umiejętności kierowcy.

Zawody polegają na dwudniowych wyścigach. Pierwszego dnia odbywają się jazdy próbne z pomiarem czasu, a następnie dwie sesje jazd kwalifikacyjnych. Startują po cztery samochody. Liczy się lepszy czas z dwóch przejazdów. Drugiego dnia odbywa się finał polegający na wyścigach pięciu, lub dziesięciu aut wykonujących dziesięć okrążeń. W zależności od długości toru.


Lans en Vercors to miejscowość leżąca w Alpach nadmorskich 30 kilometrów na południowy zachód od Grenoble. Położona jest na wysokości 950 – 1200 mnpm. Sam tor w górach powyżej miasteczka na wysokości 1420 m. Ma dwa ciasne nawroty i dziewięć zakrętów i łuków. Przez to samochody przez znaczną część trasy jadą w poślizgach. Paddock jest tuż przy torze, na zboczach góry, skąd rozciąga się doskonały widok dla publiczności na niemal na pół toru.

 

 

 

Dacia Duster Ice, główne parametry

  • Silnik; V6 3,0 24 zawory.

  • Moc; około 350 KM produkcji alians Renault – Nissan.

  • Skrzynia biegów; 6 biegowa, sekwencyjna.

  • Stały napęd 4x4 i dyferencjały o ograniczonym poślizgu.

  • Układ 4 kół skrętnych, uruchamiany mechanicznie.

Nasz Duster obok wyścigówki:


 

Ale zabawa!

 

 

Wielokrotnie miałem okazję widzieć te wyścigi w jednej z francuskich telewizji. Zawsze rywalizacja koło wkoło na lodzie przy prędkościach około setki przyprawiała o zdumienie. Lecz dopiero na żywo, gdy kierowcy kilkadziesiąt kilometrów przed nawrotem odwracają auta niemal tyłem do kierunku jazdy, to jest prawdziwa zabawa. Na początek widzieliśmy bezgłośne auta elektryczne. Jak widać Francuzi idą z duchem czasu i już rywalizują w autach będących przyszłością motoryzacji. Ten niewielki samochód przystosowany jest wyłącznie do wyścigów. Długość 3,36 m, szerokość 1,70 m, waga 800 kg, prędkość max 160 km/h na lodzie. Auto ma 1 silnik Siemensa o mocy 90 KM. Baterie starczają na 35 minut wyścigu.

Dzięki nagranemu przez nas filmowi będziecie mogli posłuchać, jak brzmią (a raczej brzęczą) wyścigówki przyszłości.


Do nagrania użyliśmy bardzo małej i poręcznej kamery Camileo H30 marki Toshiba:

http://www.toshiba-multimedia.com/pl/camileo-kamery-cyfrowe/h30/


 

W Andros Electrique startuje Stefan Ortelli, Nicolas Prost, syn Alaina i słynny francuski bramkarz, Mistrz Świata w piłkę nożną, Fabien Barthez.


 

Inna zabawa to wyścigi samochodów cztero-napędowych, takich, jak Dacia Duster. Startują BMW 130, Fiat Stilo, Renault Clio, Skoda Fabia i Toyota Auris. Te potwory mają skrętne cztery koła i właściwie są przygotowane tylko do wysokiego wyczynu, specjalnie przygotowane podwozie, nie mające nic wspólnego z samochodem seryjnym. Rurowa konstrukcja kabiny wyprodukowana przez firmę Tork Engineering, do której przykręcone są wszystkie elementy, silnik ze skrzynią biegów i zawieszenie. Bezpieczny bak paliwa jest zabudowany w kokpicie, na miejscu pasażera. Tak więc tę samą konstrukcję podwozia i zespołu napędowego obleka się dowolną lekką skorupą nadwozia z tworzyw sztucznych - imitacją cywilnego samochodu. Po sukcesach reszta należy do działu marketingu.

Na treningach widzimy jak niesamowicie dynamicznie jeżdżą te samochody po śliskim lodzie i śniegu. Niektórzy kierowcy daleko przed nawrotem, zamiast hamować wprowadzają auto w kontrolowany poślizg obracając je niemal tyłem. Wtedy w nawrocie dodają gazu na niższym biegu i pokonują go płynnym kontrolowanym poślizgiem.


 

To nie są zawody najwyższej rangi, jak Formuła 1, lecz gromadzą całą plejadę znanych, niezwykle doświadczonych kierowców. Poza wspomnianym Alainem Prostem występują tu Mistrz Świata F1 Jacques Villeneuve, znani też z F1 Olivier Panis i Romain Grosjean, Paul Belmondo (syn Jean-Paula), który występował w F1, wyścigach długodystansowych i Rajdzie Dakar, oraz rajdowy Mistrz Świata i zwycięzca Rajdu Dakar Fin Ari Vatanen. Ta wyjątkowo mocna obsada jest wynikiem tego, iż zawody odbywają się poza ścisłym sezonem i dostarczają moc zabawy kierowcom, przy dużym bezpieczeństwie. Poza tym wyścigowy weekend to tylko piątek i sobota.

Na treningu Alain Prost wykręcił piąty czas. Czasówkę wygrał Jean Paul Dayraut w BMW, jeżdżąc najbardziej widowiskowo. W swoim biegu Alain Prost wystartuje z drugiego miejsca, tuż za Villeneuvem.




Przed wyścigiem przeprowadzamy krótki wywiad z Alainem Prostem.


Gdzie jest większy fan z jazdy, tu, czy w F1?

 

To są dwa różne światy. Tam są wielkie pieniądze i innego rodzaju doznania, bo są duże prędkości, tu zabawa i dlatego tu jest większy fan.

 

Jakie plany na sezon letni?

 

Nie mam żadnych planów wyścigowych na lato, swoja firmę biznes i muszę go pilnować. Jeżdżę dużo na rowerze.

 

Czy czuje się Pan Gentlemanem?

 

Hm. Po tylu tytułach, można powiedzieć, że czuję się Gentlemanem.

 

Według pańskiej opinii kto to jest Gentleman?

 

To trudne pytanie. To człowiek, wzbudzający zaufanie, pod każdym względem w porządku. To człowiek odnoszący sukcesy.


 

My śledzimy dalszy przebieg wyścigów. Następny bieg aut elektrycznych, bardzo zacięta walka o każdy centymetr –  trzeci jest Nicolas Prost – syn Alaina

Biegi główne Trophee Andros:. Trzeba przyznać, iż 350 konne auta doskonale przyspieszają, mimo lodu i śniegu, na prostej osiągając prędkości zdecydowanie ponad 120 km/h. To także zasługa wąskich, specjalnych opon na lód firmy Continental z kolcami – rozmiar 10/65x16, posiadający 240 kolcy o długości 14mm.

W swoim biegu Prost startuje doskonale, cały czas wściekle atakując Gillesa Villneuve'a. Ten jednak nie daje za wygraną skutecznie odpierając ataki. Wspaniały pojedynek elektryzuje publiczność. Spikerzy zawodów niemal chrypną krzycząc do mikrofonów. Wygrywa Villeneuve, Prost drugi, na koniec odpierający ataki Renault Clio.



 

Mieliśmy okazję przez weekend podpatrywać pracę ekipy Dacia Team. Profesjonalny ekipa serwisowa, ciężarówki ze sprzętem i catering, to wszystko w jednym celu, by Dacia Duster wygrywała. Zawody są kompaktowe, tor ma 800 metrów długości, za to z wieloma podjazdami i zjazdami. Ze zboczy gór widać rywalizację na połowie toru naraz. Dlatego to jedne z najbardziej interesujących zawodów w europie.

Wyścigi:
http://www.youtube.com/watch?v=Xh9F6vkTqBc



Tekst i zdjęcia: Mirosław Wdzięczkowski i Maciej Szanter

Filmy: Maciej Szanter


 

Przeczytaj także;

FINAŁ TROPHEE ANDROS

PIKES PEAK Z DACIĄ

TOSHIBA NA ANDROS TROPHEE


 

Podziękowania dla partnerów naszej wyprawy na Andros Trophee:

 

  • firmie Renault Polska za użyczenie Daci Duster na wyjazd;

http://www.dacia.pl/gama-dacii/dacia-duster/prezentacja/index.jsp?gclid=CNqX3ve1iqcCFUgTfAodFU6dfA

 

  • firmie Toshiba za użyczenie notebooka Satellite A660 Black na którym napisaliśmy ta relację:

http://ce.computers.toshiba-europe.com/innovation/pl/series/Seria-Satellite-A660/1085328/

 

  • i kamery Camileo H30

http://www.toshiba-multimedia.com/pl/camileo-kamery-cyfrowe/h30/


  • Sieci hoteli Meininger za nocleg

http://www.meininger-hotels.com/


  • firmie Prolech za użyczenie nawigacji BLOW

http://sklep.blow.com.pl/index.php?mod=shop&tree=001005