Home Mazda MAZDA MX5
MAZDA MX5 Email
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
poniedziałek, 06 lipca 2020 07:34

 

 

 

MX 5 CIĄGLE ZACHWYCA

 

 

Po wyprodukowaniu ponad 1,1 miliona egzemplarzy w różnych wersjach i kilku liftingach nadwozia MAZDA MX 5 nie przestaje chwytać za serce. W najnowszej wersji jest młoda i świeża, doskonale jeździ i dla dwóch osób jest całkiem wygodna. A wygląda tak, iż każdy na ulicy się obejrzy.

 

 

 

 

 

 

 

Produkowany jest od 1989 jako mały i lekki samochód sportowy o nadwoziu typu roadster. Stał się jednym z największych sukcesów rynkowych japońskiego producenta, a może i w historii motoryzacji. To pierwszy roadster produkowany wielkoseryjnie i wyprodukowany w ilości ponad miliona sztuk. To auto stało się pojazdem kultowym, zdobywając liczne nagrody, czwarta generacja dostępna jest od 2015 roku.

 

 

 

 

 

Auto jakby nabrało szlachetności, jakby to już nie był model tylko dla biednych studentów, lecz także dla coraz większej grupy tych, którzy o nim niegdyś marzyli, ale wraz z jego licznymi odmianami przez lata się zestarzeli. Lecz nadal o nim ciepło myślą i chcieli by po latach wrócić do młodzieńczych marzeń. Nadal jest małe, ale jakby nieco bardziej wygodne iż przed laty. Nadal jest też lekkie 1045 kg, mimo, iż przez liczne systemy bezpieczeństwa musiało nieco przytyć.

 

 

 

 

 

 

Przy okazji liftingu konieczne okazały się zmiany w silnikach. To z racji norm spalin Euro 6d Temp. Silniki benzynowe 1,5 Sky Active- G i 2,0 Sky Active G spełniają tę normę, generując przy tym większą moc. Wraz ze zmianami w silnikach i zmianami stylistycznymi wydłużono listę wyposażenia standardowego. Przede wszystkim o to z zakresu bezpieczeństwa.

 

 

 

 

 

 

 

Wygląd auta jakby nawiązuje do poprzednich wersji i nieco się od nich odcina. Wydłużona maska, powiększony grill. Przednie światła w kształcie łezki. Silnie zarysowane przednie błotniki. Podobnie jak tylne. Bok nadwozia to tylko duże, szeroko otwierające się drzwi. Tylny zderzak potężny, z przykuwającymi uwagę światłami – łezka z zaokrągleniem w środku. Nad zderzakiem nieduża klapa bagażnika, który mieści - co empirycznie sprawdziliśmy – bagaże na podróż kilkudniową dla dwóch osób.


 

 

 

 

 

Dach z wielowarstwowego płótna sprawnie otwiera się dwoma ruchami. Tak samo się zamyka - proste! Łatwiej wsiadać wysokim osobnikom, gdy najpierw mają złożony dach. Wsiadamy i mamy przed sobą dużą kierownicę typową dala Mazdy, z pełnym sterowaniem radaiem, komputerem pokładowym i nawigacją. Takie sterowanie mamy też na środkowym panelu między fotelami. Te są wygodne i doskonale trzymają na boki. Siedzi się głęboko, ale można wyregulować wysokość siedziska.

 

 

 

 

 

 

 

Dane techniczne;

 

Silnik – 4-cylindrowy, rzędowy, benzynowym

Pojemność – 1998 cm

Moc – 184 KM przy 7000 obr/min

Max moment obrotowy – 205 Nm przy 4000 obr/min

Wtrysk – bezpośredni

Stopień sprężania – 13,0 : 1

Układ kierowniczy – przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym.

Opony - 205/40 R 18

Hamulce – tarczowe, wentylowane

Zawieszenie przód – podwójne wahacze poprzeczne

Zawieszenie tył – wielowahaczowe

Amortyzatory – gazowe

Średnica zawracania 10,4 metra

Dł/szer/wys – 3915/1735/1225 mm

Rozstaw osi – 2310 mm

Prześwit – 135 mm

Zwis przedni – 760 mm

Zwis tylny – 845 mm

Bagażnik – 135 litrów

Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 sek

Prędkość maksymalna – 214 km/h

 

 

 

 

 

Ruszamy . Silnik brzmi agresywnie, można wyczuć po odgłosach pracy jego sportowy sznyt. Auto przyspiesza znakomicie, czuć jego niską masę. Krótki skok dźwigni 6-biegowej skrzyni biegów i precyzyjne zestrojenie przełożeń dodają frajdy z jazdy. Prowadzenie wyjątkowo precyzyjne, jak w go-karcie. Zarówno na prostej, jak i zakrętach nie zaskakuje kierowcy niczym złym. Zakręty pokonujemy neutralnie i pewnie. Chyba, iż na ostrych nawrotach zechcemy nieco sobie pofolgować i nadrzucić tyłem, co jest łatwe, gdy wyłączymy ESP.

Krótko mówiąc przyjemność z jazdy niesamowita. Taką samą można by zyskać w innym aucie za kilka razy większe pieniądze. Trzeba przyznać, że MX 5 to mistrz dostarczania frajdy za rozsądną cenę! Brawo!

 

 

 

 

 

Także w czasie długiej podróży po autostradzie, a z prędkościami do 125 km/h spisuje się nieźle. Powyżej tej prędkości dach generuje duży hałas i męczy znacznie. Ale na krótkich trasach to nie ma znaczenia, więc można sobie pofolgować. Najlepsza jednak zabawa zaczyna się gdy zdejmiemy dach. Bo do tego to auto się najbardziej nadaje - przekształca się w doskonałą bulwarówkę. Daje moc frajdy z jazdy, ale przyjemność jest wtedy największa, gdy jedziemy godnie i niespiesznie, by nie ogłuchnąć od wiatru, ale poczuć wiatr we włosach lub na łysinie.

 

 

 

 

Tak! MAZDA MX 5 wygląda tak, iż James Bond z całym swym luzem mógłby się nie powstydzić przesiadki z Astona. Dzięki swej kultowej renomie MX 5 to wyjątkowy ambasador marki. A jako, że Mazda dziś produkuje wyjątkowo wspaniałe i piękne pojazdy z lakierami o głębi kolorów wyprzedzającymi konkurencję zdecydowanie, to kultowy roadster wygląda dziś jeszcze bardziej atrakcyjnie. A w dodatku jeździ tak, iż nie chce się z niego wysiadać!

 

Tekst i zdjęcia; Ela Janczur i Mirosław Wdzięczkowski

 

 
Designed by vonfio.de