AUDI A4 - PREMIERA |
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski |
czwartek, 15 marca 2012 20:36 |
Audi – przewaga dzięki technice
Pierwsze wrażenie jest zawsze najważniejsze. Gdy spotykamy piękną uroczą damę, bywa iż od pierwszego spojrzenia się zadurzamy. To jest właśnie pierwsze wrażenie i nie inaczej bywa z autami, które zachwycają wielu bardziej niż pieniądze. Wow! Jaki piękny zakrzyknęliśmy widząc go pierwszy raz w garażu poznańskiego hotelu. Przód Audi A4 wzbudził nasz szczery zachwyt, Potem było już tylko lepiej!!!
Okazało się iż model AUDI A4 2,0 TFSI 211KM doskonale jeździ, niemal przyklejony do asfaltu, ze sztywnym zawieszeniem, ale nie przesadnie, doskonale wybiera nierówności drogi i nie przenosi do wnętrza hałasu z zawieszenia.
Na konferencji prasowej Pan Leszek Kempiński z Audi Polska powiedział o wielu interesujących szczegółach; Wzrost sprzedaży Audi o 19%, aż do ponad 1,3 mln szt w roku ubiegłym. Od 1972r to już ósma generacja tego modelu. To następca słynnego Audi 80. Obecnie wchodzą cztery wersje samochodu. Allroad, Quattro, Limuzyna i Avant. Zmiany stylistyczne. W reflektorach światłowody zasilane diodami LED. Bagażnik 490 l/ Koła 19 calowe. Wersja S Line obniżone o 30 mm zawieszenie i twardsze. Zmiany w zderzaku przednim. Allroad ma bardziej masywny zderzak przedni i powiększone nadkola. Auto jest wyższe o 8 cm od limuzyny, ma prześwit 160 mm.
Wnętrze naturalne drewno dębowe, matowe jest możliwe do zamówienia. W bagażniku można mieć szyny do sztywnego mocowania bagażu.
Redukcja zużycia paliwa i emisji CO2 aż o 18 %. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego redukuje zużycie o 0,3 l. Silniki benzynowe i wysokoprężne, mają wzrost mocy i momentu obrotowego. W silniku 1,8 TFSI połączenie wtrysku bezpośredniego i pośredniego. Zmienny skok zaworów. V6 3,0 TDI Zmodyfikowano systemy asystujące. System brake asist działa od 30 do 200km/h. System lane asist, zapobiegający zjazdowi auta z założonego toru jazdy.
Przejdźmy do szczegółów.
Stylistyka A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od 39 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach. Poziome linie przodu nadwozia zostały mocniej podkreślone. Maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, poprzeczne żebra i pierścienie Audi sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Osłona chłodnicy jest szara w wersjach sześciocylindrowych, a w połączeniu Reflektory również wyglądają teraz inaczej. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, we wnętrzu zastosowano nowy podział. Na życzenie Audi montuje reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie homogeniczny pas a obszar soczewki świateł ksenonowych jest otwarty. Na życzenie można otrzymać system adaptive light z funkcją statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów. Tylne światła naśladują swoją formą światła przednie. W przypadku reflektorów ksenonowych plus także z tyłu zastosowano homogeniczne pasy diodowe.
Wnętrze Funkcjonalne i przestronne – wnętrze modeli A4 jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma. Przednie fotele – obydwa z regulacją wysokości – gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie. Jako opcja dostępna jest regulacja elektryczna, elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, funkcja pamięci ustawień dla fotela kierowcy, ogrzewanie siedzeń – także dla skrajnych tylnych siedzeń – oraz przesuwany do przodu i do tyłu podłokietnik środkowy
Audi oferuje do wyboru trzy warianty siedzeń. Sportowe siedzenia (seryjnie W kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej i w rozkładanym tylnym podłokietniku znajdują się schowki i uchwyty na kubki. Jako opcję Audi oferuje kieszenie Nowe kolory i materiały W ramach modyfikacji rodziny A4 po raz kolejny udoskonalone zostało także wnętrze. Nowa, jednoczęściowa osłona wskaźników pokryta jest wysokiej jakości lakierem w szarym kolorze. Osłona konsoli środkowej pokryta jest czarnym lakierem o wysokim połysku. W wersji wyposażenia Attraction aplikacje dekoracyjne pokryte są połyskującym, stalowo-szarym lakierem, w wersji Ambition lakier ma kolor brązowy Moor.
Styliści wnętrza Audi dobrali także nową paletę kolorów. Prawie wszystkie kolory podsufitki, wykładziny, tablicy rozdzielczej, tapicerki w drzwiach i tapicerki siedzeń są nowe, z wyjątkiem koloru czarnego. W zależności od modelu Audi oferuje odcień szary, brązowy Kastanien, srebrny Mond, brązowy Moor, beżowy Pashmina, beżowy Samt, czarny i tytanowo-szary. Siedzenia pokryte są seryjnie tkaniną. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest skóra Milano i – z oferty Audi exclusive – skóra Feinnapa, która zastąpiła skórę Valcona. W tej wersji tapicerki także podłokietniki w drzwiach obszyte są skórą. Ofertę uzupełniają pakiety skórzane Audi exclusive.
Kolejna opcja to pakiet sportowy S line, dostępny dla limuzyny i Avanta w wersji Ambition. W tym przypadku wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze W ofercie Audi exclusive znajdują się kolejne możliwości indywidualizacji, zarówno pod względem kolorów, jak i materiałów i elementów obsługi.
Bagażnik Wszystkie modele rodziny A4 mają duże bagażniki. W limuzynie podstawowa pojemność wynosi 480 litrów, w wersji Avant i allroad quattro – 490 litrów, zarówno z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. Dzięki niskiej krawędzi bagażnika i prostym bocznym ścianom przestrzeń bagażową można bardzo dobrze wykorzystać.
We wszystkich modelach seryjne, dzielone oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk; zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu. Na życzenie Audi oferuje wiele praktycznych rozwiązań dla A4 Avant i A4 allroad quattro: wanienkę do bagażnika, elektromechanicznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz pakiet „Bagażnik” obejmujący szyny, drążek teleskopowy i pas umożliwiające podział przestrzeni bagażowej. Hak holowniczy
Silniki Audi oferuje dla modeli A4 – cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności. Wszystkie jednostki napędowe odzwierciedlają filozofię Audi:
Gruntownie przekonstruowany: 1.8 TFSI Już najmniejszy pod względem pojemności skokowej silnik - 1.8 TFSI, prezentuje pełną kompetencję Audi. Inżynierowie gruntownie zmodyfikowali czterocylindrową jednostkę napędową i zastosowali nowe rozwiązania. Rezultatem tych działań jest wysoka wydajność i zdumiewająco niskie zużycie paliwa. Ten nowoczesny silnik czterocylindrowy posiada podobną krzywą momentu obrotowego jak TDI. Swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm osiąga już przy 1.400 1/min i utrzymuje go na stałym poziomie do 3.700 obrotów. 1.8 TFSI przyspiesza limuzynę Audi A4 od zera do 100 km/h w 8,1 sekundy, prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie zużycie paliwa tej jednostki napędowej wynosi tylko 5,7 litra na 100 km – emisja CO2 134 gramy na 1 km. Dużą innowację w 1.8 TFSI stanowi dodatkowy wtrysk pośredni.
Kolejną nowość stanowi innowacyjny system zarządzania temperaturą: Kolektor wydechowy tego kompaktowego silnika czterocylindrowego zintegrowano z głowicą cylindrów i jest tam omywany przez wodę; rozwiązanie to obniża temperaturę spalin. Również turbosprężarka stanowi nową konstrukcję; jej najważniejszą innowacją jest elektryczny nastawnik zaworu upustowego (wastegate), który reguluje ciśnienie doładowania wyjątkowo szybko
Pomimo tych wszystkich nowych technologii i zwiększonej mocy silnika inżynierowie Audi zredukowali ciężar 1.8 TFSI ze 135 do 131,5 kilograma. Znacznie zmniejszyło się również tarcie wewnętrzne – dzięki nowemu rodzajowi powłoki płaszczy tłoków i łożyskom walcowym obu wałków wyrównoważających, które zapewniają spokojną pracę silnika. Regulowana pompa oleju potrzebuje do swojej pracy tylko niewiele energii, bardzo precyzyjny system elektryczny realizuje chłodzenie tłoków przez natrysk oleju na spód denka.
TFSI: od 88 kW (120 KM) do 200 kW (272 KM) Jako podstawowy silnik benzynowy służy 1.8 TFSI dysponujący mocą 88 kW (120 KM) i momentem obrotowym 230 Nm. Przyspiesza on limuzynę Kolejny silnik benzynowy w ofercie A4 to 2.0 TFSI – typ zwycięzcy, który w latach od 2005 do 2009 został pięć razy z rzędu wyróżniony tytułem „engine of the year“. Do jego najważniejszych cech konstrukcyjnych należą przestawialny wałek rozrządu zaworów ssących, system Audi valvelift na stronie zaworów wydechowych, dwa wałki wyrównoważające, zmniejszone tarcie wewnętrzne, turbosprężarka i regulowana pompa oleju. 2.0 TFSI – jako jedyny silnik benzynowy montowany także w A4 allroad quattro Trochę później pojawi się najmocniejszy silnik benzynowy – 3.0 TFSI, w którym za doładowanie odpowiada kompresor. Sprężarka, otrzymująca napęd od wału korbowego za pomocą paska wielorowkowego, umieszczona jest w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. W jej wnętrzu znajdują się dwa tłoki obrotowe, które wirują w przeciwnych do siebie kierunkach z prędkością ponad 20.000 1/min, luz między nimi wynosi niewiele tysięcznych milimetra.
Kompresor umieszczono za przepustnicą, co poprawia jego efektywność. Spontanicznie wchodzący na obroty, mocny i pięknie brzmiący 3.0 TFSI jest sportowym i budzącym emocje silnikiem. Osiąga moc 200 kW (272 KM) i przy obrotach od 2.250 do 4.750 1/min wytwarza moment obrotowy 400 Nm. Limuzyna A4 wykonuje standardowy sprint w 5,9 sekundy, przy 250 km/h kończy przyspieszanie z powodu elektronicznego ogranicznika. Średnie zużycie paliwa ogranicza się do 8,1 litra na 100 km – emisja CO2 190 gramów na km.
Mocne i bardzo efektywne: silniki TDI Silniki TDI Audi charakteryzują się nie tylko wysoką efektywnością, lecz również właściwościami sportowymi. Ich duża moc, wysoki moment obrotowy, niskie zużycie paliwa i kultura pracy tworzą harmonijną całość. Silnik 2.0 TDI Audi oferuje dla limuzyny i modelu Avant w pięciu odmianach. Pierwszy wariant ma moc 88 kW (120 KM) i moment obrotowy 290 Nm,
Wyróżnikami technicznymi czterocylindrowych diesli są niskie tarcie wewnętrzne, turbosprężarka z przestawialnymi łopatkami kierownicy i nowe wahadło odśrodkowe w dwumasowym kole zamachowym (w wersjach o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW). Dzięki swojej przemyślanej konstrukcji koło zamachowe potrzebuje tylko niewielkiej masy, aby zrównoważyć dużą część drgań powodowanych przez silnik. Praca przy niskich obrotach jest jeszcze spokojniejsza, co pozwala Najbardziej efektywnym wariantem w rodzinie A4 jest 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). Limuzyna zadawala się średnio 4,3 litra paliwa na 100 km/h – emisja CO2 wynosi 112 gramów na km. Osiągi są przekonywujące: od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy i potem dalej do 215 km/h. 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM) W przypadku czterocylindrowego diesla o mocy 88 kW (120 KM) przeciętne zużycie paliwa w limuzynie wynosi 4,5 litra na 100 km. Sprint standardowy trwa 10,5 sekundy, maksymalna prędkość jazdy wynosi 205 km/h. Również 2.0 TDI
Potężne i dopracowane: V6 TDI Najmocniejsze silniki TDI to dwie dopracowane jednostki V6 o pojemności skokowej 3,0 litrów. Ich najważniejszymi cechami są mały ciężar nieznacznie większy niż 190 kilogramów, oszczędzający energię napęd łańcuchowy rozrządu, niewielkie tarcie wewnętrzne, regulowana pompa oleju i szczególnie starannie opracowany układ zarządzania temperaturą silnika: kadłub silnika i głowice cylindrów posiadają oddzielne obiegi płynu chłodzącego, które są ze sobą połączone zaworami. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) jest najbardziej efektywnym dieslem V6 jaki inżynierowie Audi kiedykolwiek zbudowali. Został zoptymalizowany pod kątem minimalnego zużycia paliwa – w obszarze faz rozrządu, przy turbosprężarce Od 1.250 do 3.500 1/min 3.0 TDI wytwarza moment obrotowy 400 Nm. Przyspiesza on limuzynę A4 z przekładnią multitronic w ciągu 7,1 sekundy Najmocniejsza wersja silnika 3.0 TDI – dostępna również dla A4 allroad quattro, trochę później także w wariancie clean diesel – rozwija moc 180 kW (245 KM) oraz 500 Nm momentu obrotowego, który jest do dyspozycji od 1.400
Przeniesienie napędu Do każdego wariantu silnika w rodzinie A4 oferowana jest idealna skrzynia biegów – sześciobiegowa przekładnia manualna, bezstopniowy multitronic albo sportowa przekładnia siedmiobiegowa S tronic. W limuzynie i w wersji Avant można wybierać spośród 23 kombinacji silnika i skrzyni biegów. We wszystkich skrzyniach biegów mechanizm różnicowy jest zamontowany przed sprzęgłem, dzięki temu oś przednia została przesunięta bardzo daleko W zmodyfikowanym Audi A4 całkowity ciężar sześciobiegowej przekładni manualnej jest mały, a łożyskowanie widełek włączających pozwoliło odizolować dźwignię zmiany biegów od drgań. Komputer pokładowy z programem efektywnej jazdy, wyposażenie seryjne w całej rodzinie A4, posiada wskaźnik rekomendujący zmianę biegów w modelach z przekładnią manualną.
Manualne skrzynie biegów współpracujące z silnikami czterocylindrowymi są włączone w innowacyjny system zarządzania temperaturą. Wężownica grzejna Multitronic występuje w połączeniu z napędem przednim. Bezstopniowa przekładnia pozwala silnikowi prawie zawsze pracować w zakresie jego optymalnej sprawności. Dla dynamicznie jeżdżącego kierowcy w gotowości jest program sportowy i tryb manualny z ośmioma biegami; na życzenie biegi można przełączać również za pomocą dźwigienek na kierownicy. Błyskawicznie przełączający: siedmiobiegowy S tronic Najbardziej sportową skrzynią biegów w modelach A4 jest siedmiobiegowy Siedmiobiegowy S tronic jest zbudowany z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Bezpośrednie zmiany biegów następują przez zmianę stanu włączenia sprzęgieł; trwają one zaledwie kilka setnych sekundy
Plus dla trakcji: permanentny napęd na cztery koła quattro Permanentny napęd na cztery koła quattro jest na starcie sprzedaży dostępny opcjonalnie do niektórych silników, w A4 allroad quattro występuje jako wyposażenie standardowe. Technologia quattro pracuje czysto mechanicznie Centralnym komponentem napędu quattro jest samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przekładnia planetarna rozdziela moment silnika w sposób sportowy, z akcentem na oś tylną – do 40 procent trafia na oś przednią i do 60 procent na oś tylną. Gdy dochodzi do poślizgu jednego koła, większa część siły napędowej przenoszona jest na drugą oś – do 70 procent momentu może trafić na oś przednią, a do 85 procent na oś tylną. ZOBACZ TAKŻE; AUDI RS 6
W A4 inżynierowie Audi połączyli samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy z selektywnym rozdziałem momentu na poszczególne koła. Inteligentne rozwiązanie programowe podczas szybkiej jazdy na zakrętach rozpoznaje sytuacje, gdy grozi utrata przyczepności kół wewnętrznych względem zakrętu. Odpowiednio wcześniej bardzo lekko przyhamowuje koło – w ten sposób czyni prowadzenie jeszcze płynniejszym i znacznie poprawia trakcję. W 3.0 TDI quattro, w 3.0 TFSI quattro i w modelach S możliwe jest uzupełnienie napędu quattro o sportowy mechanizm różnicowy – podczas dynamicznej jazdy rozdziela on siły napędowe w sposób aktywny między koła tylnej osi. W tym celu wykorzystuje przekładnie planetarne, które są włączane przez sprzęgła wielotarczowe. Obracają się one o dziesięć procent szybciej niż półoś napędowa, gdy sprzęgło jest zamknięte, zmusza koło zewnętrzne względem zakrętu Podczas szybkiej jazdy na zakrętach, sportowy mechanizm różnicowy dokładnie wpasowuje A4 w krzywiznę zakrętu. Elektroniczna regulacja systemu jest zintegrowana z systemem dynamiki jazdy Audi drive select, który pozwala
Podwozie Również podwozie A4 stanowi dowód technicznej kompetencji Audi.
W celu zmniejszenia mas nieresorowanych, wiele elementów zawieszenia kół przednich wykonano z aluminium. Audi wykorzystuje lekki materiał do produkcji integralnego wspornika silnika i osi przedniej, który dla zwiększenia sztywności przykręcony jest na sztywno do przedniej części nadwozia, do kozła łożyskowego, który łączy górne wahacze z karoserią, do zwrotnicy oraz pięciu wahaczy przypadających na jedno koło. Konstrukcja pięciowahaczowa może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie: w kierunku poprzecznym jej łożyska są opracowane jako sztywne, co wymusza sportową precyzję, natomiast w kierunku wzdłużnym reagują komfortowo miękko. Stabilizator rurowy również przyczynia się do redukcji ciężaru. Nowością w modelach A4 jest bardzo efektywny elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem, które jest dopasowywane do aktualnej prędkości jazdy. Silnik elektryczny układu, zintegrowany w przekładni kierowniczej, podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się, w zależności od silnika, nawet o 0,3 litra na 100 km (7 gramów CO2 na km). Koncentryczne zamontowanie listwy zębatej i napędu elektrycznego pozwala zachować małe wymiary przekładni kierowniczej. Nowy elektromechaniczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z opcjonalnym systemem asystującym kierowcy - Audi active lane assist. Dzięki przełożeniu 15,9:1 pracuje w sposób sportowo-bezpośredni; przekładnia kierownicza kieruje impulsy bezpośrednio do kół. Odpowiedź drogi jest spontaniczna i bardzo precyzyjna. Siły napędowe i siły zakłócające nie są praktycznie odczuwalne. Średnica zawracania Audi A4 mierzy około 11,5 metra.
Jako oś tylna służy konstrukcja korygującej zbieżność osi z wahaczami trapezowymi – łączy ona kompaktowe wymiary z doskonałymi właściwościami jezdnymi i komfortem. Charakteryzujący się dużą sztywnością skrętną i na zginanie, stalowy wspornik osi stanowi wytrzymały szkielet, łożyska hydrauliczne łączą wspornik z karoserią. Dwa puste w środku wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności są wykonane z aluminium; specjalny profil o lekkiej konstrukcji spełnia rolę stabilizatora.
Sprężyny śrubowe opierają się bezpośrednio na wspornikach kół i są umieszczone oddzielnie od dwururowych amortyzatorów hydrauliczno-gazowych – dzięki temu mogą reagować jeszcze bardziej precyzyjnie. Charakterystyka amortyzatorów i łożyskowanie wahaczy osi tylnej zostały jeszcze dokładniej dopracowane; korzystają z tego w jednakowej mierze komfort i precyzja prowadzenia.
Opcjonalnie Audi oferuje do limuzyny i modelu Avant zawieszenie sportowe; Sterowanie to umożliwia zarówno sportowy sposób jazdy, jak i ustawienie komfortowe, które na przykład jest pożądane podczas długich jazd
Technologia highend: Audi drive selekt System dynamiki jazdy Audi drive select w pakiecie podstawowym pozwala kierowcy, przez naciśnięcie przycisku, wpływać na charakterystyki pedału przyspieszenia, punkty przełączania przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. Opcjonalnie do systemu można włączyć kolejne komponenty – sportowy mechanizm różnicowy (do silników sześciocylindrowych), regulację amortyzatorów, dynamiczny układ kierowniczy
W Audi drive select kierowca może wybierać między trybami działania: comfort, auto, dynamic i efficiency. Ten ostatni tryb stanowi nowość; uwzględnia także pracę klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control i układ regulacji prędkości. Jeżeli A4 wyposażono w system nawigacji MMI, Dynamiczny układ kierowniczy, który również pracuje elektromechanicznie, wykorzystuje przekładnię falową; za jej pomocą może zmieniać swoje przełożenie o prawie 100 procent. W ruchu miejskim pracuje bardzo bezpośrednio, podczas jazdy z dużymi prędkościami autostradowymi znacznie mniej bezpośrednie przełożenie wspiera spokojny ruch prostoliniowy.
Oferta kół Audi A4 zjeżdża z taśmy produkcyjnej na eleganckich kołach. W przypadku Klienci A4 mogą wybierać z szerokiej palety kół opcjonalnych – w sumie istnieje 18 wariantów i cztery kolejne wzory przeznaczone dla A4 allroad quattro.
Za dużymi kołami umieszczone są mocne hamulce. W zależności od silnika przednie tarcze hamulcowe mają średnicę do 320 milimetrów, a tarcze tylne W przypadku najmocniejszych silników A4 zaciski hamulcowe są konstrukcją zespoloną; aluminiowa obudowa tłoczka bardzo dobrze odprowadza ciepło.
ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną jest aktywne podczas szybkiej jazdy
Dzięki temu nadmiarowy moment obrotowy przepływa do koła zewnętrznego względem zakrętu; jednocześnie różnica sił napędowych powoduje, że auto
Audi A4 allroad quattro oferuje specjalną technologię – tak zwana funkcja Offroad Detection (ORD) rozpoznaje rodzaj nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę regulacji. Podczas dodawania gazu na luźnym podłożu układ ESP toleruje większy poślizg, co poprawia własności trakcyjne.
Systemy wspierające kierowcę Dla rodziny A4 Audi oferuje bogaty wybór systemów wspierających kierowcę.
Komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy obserwuje w sposób ciągły ruchy kierownicy oraz używanie przez kierowcę przełączników i pedałów. Na tej podstawie wylicza i zapisuje w pamięci indywidualny profil jazdy.
Nowe możliwości: adaptive cruise control Spośród opcjonalnych systemów wspierających kierowcę, w które wyposażono rodzinę modeli A4, najbardziej kompleksowy jest system adaptive cruise control (ACC). System ten, aktywny przy prędkości od 30 do 200 km/h, współpracuje
ACC jest zintegrowane z Audi braking guard. Gdy czujnik radarowy A4 rozpozna grożące niebezpieczeństwo najechania na jadący z przodu pojazd, system ostrzeże kierowcę odpowiednio do sytuacji. Pierwszy stopień ostrzeżenia
Jeżeli kierowca pozostanie bierny, nastąpi drugi stopień ostrzeżenia – krótkie szarpnięcie. Gdy teraz zahamuje, jednak ze zbyt małą siłą, hydrauliczny asystent hamulców zwiększy siłę hamowania. W przypadku całkowitego braku reakcji Przy prędkościach poniżej 30 km/h w krytycznym przypadku Audi A4 zahamuje
Opcjonalny Audi side assist ułatwia kierowcy zmianę pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h czujniki radarowe obserwują sytuację za A4. Gdy w martwym polu widzenia znajdzie się inny pojazd lub będzie nadjeżdżał z dużą prędkością, zapali się żółta dioda w obudowie lusterka zewnętrznego. Jeżeli mimo
Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości
W celu ułatwienia parkowania Audi proponuje trzy różne rozwiązania. Najbardziej rozbudowana wersja - czujniki parkowania z kamerą cofania z obiektywem
Systemy multimedialne Dla wszystkich trzech wariantów nadwozia A4 oferowany jest modułowy system multimedialny.
Montowane seryjnie radio chorus obejmuje radio, napęd CD, wzmacniacz o mocy 80 W i osiem głośników. Podwójny tuner współpracuje z dwoma antenami zapewniając zawsze optymalną jakość sygnału. Obsługa radia chorus opiera się na koncepcji MMI, a informacje wyświetlane są na 6,5-calowym wyświetlaczu monochromatycznym. System radiowy concert obejmuje dodatkowo złącze Aux-In, czytnik kart SDHC
Centrala multimedialna: MMI Navigation Plus MMI Navigation plus to wysokiej klasy centrala multimedialna oferowana
Monitor MMI Navigation plus ma przekątną siedem cali i rozdzielczość 800 x 480 pikseli, dzięki temu obraz jest nadzwyczaj wyraźny i zachowana zostaje wierność kolorów. Udoskonalona funkcja obsługi głosowej pozwala kierowcy na podanie nazwy miejscowości i ulicy w jednym poleceniu oraz na sterowanie telefonem
Obsługa MMI Navigation plus została również znacznie zmodyfikowana.
Na życzenie modele A4 opuszczają fabrykę z Audi sound system. Jego sercem jest 180-watowy, sześciokanałowy wzmacniacz połączony z dziesięcioma głośnikami, w tym z subwooferem i głośnikiem centralnym. Jeszcze lepszą jakość dźwięku oferuje Bang & Olufsen Sound System. Jego dziesięciokanałowy wzmacniacz o mocy 505 W przesyła sygnał do 14 wysokiej klasy głośników, których pokrywy ozdobione są aplikacjami z aluminium. W połączeniu z MMI Navigation plus system może odtwarzać płyty DVD z dźwiękiem 5.1 Surround.
Ofertę systemów infotaiment uzupełnia podwójny cyfrowy tuner radiowy (digital audio broadcasting, DAB, oraz DAB+ i DMB Audio), cyfrowy tuner TV, zmieniarka CD w schowku oraz Audi music interface umożliwiające podłączenie przenośnych odtwarzaczy lub iPhone. Komfortowe prowadzenie rozmów telefonicznych umożliwia złącze Bluetooth, które pobiera także muzykę z telefonu komórkowego.
Audi connect Nazwą Audi connect określane jest połączenie w sieć samochodu Audi
Moduł UMTS wbudowany w MMI Navigation plus umożliwia dostęp do wielu usług. Na przykład pobiera specjalnie przygotowane, łatwo czytelne informacje dotyczące podróży i pogody oraz wybranych miejsc docelowych. Kierowca może zaplanować podróż na domowym komputerze, zapisać ją w specjalnym miejscu na stronie internetowej www.audi.de i pobrać do samochodu w momencie rozpoczęcia podróży. Może także korzystać z map, których tło stanowią zdjęcia lotnicze i satelitarne z Google Earth.
Hotspot WLAN – kolejna funkcja systemu, pozwala pasażerom na podłączenie do telefonu samochodowego online z Bluetooth nawet ośmiu przenośnych urządzeń, od iPhone po notebooka i swobodne surfowanie po Internecie czy wysyłanie e-maili. Audi oferuje także słuchawkę telefoniczną z funkcjami obsługi telefonu, pozwalającą na dyskretne prowadzenie rozmów.
Telefon samochodowy online z Bluetooth obsługiwany jest przy użyciu terminala MMI Navigation plus, przyciskami na kierownicy wielofunkcyjnej lub poleceniami głosowymi. Sygnał zakodowany w standardzie WPA2 wysyłany jest przez antenę dachową. Gdy A4 znajduje się poza zasięgiem sieci UMTS system przełącza się na standard EDGE.
Aby połączyć się z Internetem, kierowca musi tylko wsunąć do czytnika kartę SIM z opcją transmisji danych. Alternatywnie może podłączyć do systemu swój telefon komórkowy przez łącze Bluetooth, o ile posiada on SIM Access Profile. Dodatkowe opłaty i specjalne umowy nie są konieczne, jednak ze względu
Szczegółowe informacje drogowe Audi online Telefon samochodowy online z Bluetooth umożliwia dostęp także do innej wysokiej klasy usługi – informacji drogowych Audi online. W ramach tej usługi
System Audi pracuje szybciej, dokładniej i bardziej inteligentnie, niż znane systemy TMC czy TMC pro i uwzględnia także miasta oraz drogi krajowe
Informacje drogowe Audi online są obecnie dostępne w Europie Środkowej, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech, wkrótce dołączą także inne kraje. Kolejną nową usługą Connect, dostępną przez telefon samochodowy online Trzecią innowacyjną funkcją Connect, dostępną w A4 jest opcja wyświetlania obrazów z Google Street View, która jeszcze przed dotarciem co celu pozwala obejrzeć miejsce, do którego zmierzamy, co znacznie ułatwia orientację
Audi S4 i S4 Avant Audi S4 Limousine i S4 Avant reprezentują typową dla Audi linię eleganckich
S4 różni się od A4 kilkoma detalami. Kratownica osłony chłodnicy utrzymana jest w kolorze szarym Platinum i posiada starannie dopracowane, poziome chromowane listwy oraz logo S4. We wlotach powietrza znajdują się kratki
Nowe modele S różnią się od pozostałych wariantów także z tyłu, na przykład wkładem dyfuzora z aluminiowym spojlerem oraz dwoma końcówkami układu wydechowego w kształcie elipsy. W S4 Avant krawędź dachowa przedłużona jest spojlerem, w limuzynie spojler umieszczono na pokrywie bagażnika. Dla modeli S zarezerwowane są dwa specjalne kolory lakieru – niebieski Estoril kryształowy
Wnętrze Styliści Audi wprowadzili pewne zmiany także do wnętrza S4. Wielofunkcyjna, sportowa kierownica skórzana z logo S4 ma nową formę, opcjonalnie jej wieniec może być spłaszczony u dołu. Wskaźniki mają popielate tarcze i białe wskazówki z elementami z aluminium. Na monitorze MMI pojawia się specjalny ekran powitalny, a nowy kluczyk ozdobiono logo S4. Aplikacje dekoracyjne wykonano z matowego, szczotkowanego aluminium. We wnętrzu dominuje sportowa czerń, podsufitka może mieć alternatywnie kolor srebrny Mond. Seryjne siedzenia sportowe obszyte są kombinacją skóry
Jako opcja oferowane są sportowe siedzenia S z mocno wyprofilowanymi bokami, zintegrowanymi zagłówkami i wytłoczonym logo S4 na oparciach.
245 kW (333 KM): silnik V6 z kompresorem Zarówno S4 limuzyna jak i S4 Avant mają pod maską silnik 3.0 TFSI. Doładowywana kompresorem jednostka V6 rozwija moc 245 kW (333 KM) Modele S4 zachwycają swoimi osiągami. Limuzyna przyspiesza od zera
Oba modele posiadają sztywne sportowe zawieszenie S, obniżające nadwozie
Modele S poruszają się seryjnie na 18-calowych obręczach ze stopu metali lekkich z pięcioma ramionami i oponami 245/40. Na życzenie oferowane są koła 19-calowe z oponami 255/35. Czarne zaciski hamulców, z przodu z logo S4, dociskają okładziny do dużych, wentylowanych tarcz hamulcowych.
Ten samochód od razu przypadł nam do gustu. Auto-turystyka sądzi, iż jest skazany na sukces, a podróże i wyprawy to jego świat. W wersji quattro nawet wielka turystyka samochodowa.
Tekst; Mirosław Wdzięczkowski i Audi Zdjęcia; Patryk Marczak
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ;
|